IJspegels uit Qingdao - Reisverslag uit Qingdao, China van Stef Hoffer - WaarBenJij.nu IJspegels uit Qingdao - Reisverslag uit Qingdao, China van Stef Hoffer - WaarBenJij.nu

IJspegels uit Qingdao

Door: Stef

Blijf op de hoogte en volg Stef

11 Maart 2010 | China, Qingdao

Het heeft even geduurd, maar hier is dan toch een teken van leven, uit het ijskoude Qingdao zal ik maar zeggen. Hoewel het nu weer enigszins meevalt, was het op de dag van aankomst snijdend koud, en hingen de ijspegels letterlijk aan de huizen.

Ik ga het kort houden, beschouw dit dus maar als een eerste bericht uit China, in plaats van een reisverslag of iets dergelijks.

Het vliegen ging opzich best redelijk. Ik keek een beetje op tegen het overstappen in Boedapest maar daar was geen vuiltje aan de lucht. De korte vlucht vanuit Amsterdam zat ik naast twee Nederlanders die op werkbezoek naar Moldavie gingen. Interessant genoeg ging een gedeelte van hun gesprek (dat zo'n beetje de hele 2 uur doorging) over een miljard euro subsidie uit China waar zij nu mee moesten concurreren volgens de 1, of gebruik van probeerden te maken volgens de ander.

De doorvlucht richting Beijing was erg goed te doen. Ik had geen idee wat ik moest verwachten van Hainan Airlines, maar de service was uitstekend en het toestel vrij nieuw. Er werd op ouderwetse wijze bedankt voor het mogen dienen van de gasten door een buiging te maken aan het eind van de vlucht (ja, zie ze dat maar eens doen bij de KLM!). Touchdown in Beijing gaf een apart gevoel, ook al duurde dat maar even. Het was half 6 's ochtends en -11. Een paar uur later en een stukje zuidelijker was het dus al niet veel warmer in Qingdao.

Per busje werd ik afgevoerd naar de universiteit, waar de vermoeidheid me toch wel aan het twijfelen bracht. De eerste dag was dan ook niet om over naar huis te schrijven (zal ik ook niet uitvoerig doen dus!). Het enige wat ik even kwijt moet, was de kubus waarin ik gedropt werd, en wat eventueel mijn kamer kan worden voor de komende tijd. 2.5 bij 3.5 meter is volgens mij nog ruim gemeten.

Vandaar dat ik gisteren het grootste gedeelte van de tijd door het Laoshan gebied ben gelopen op zoek naar andere woonruimte. Wat weer de nodige avonturen opleverde zal ik maar zeggen. De meeste appartementen complexen zijn afgeschermd met bewaking, maar dat blijkt voor een buitenlander niet zo'n obstakel te zijn. Integendeel, de meeste bewakers waren erg vriendelijk, en een aantal probeerde me te helpen een 'real estate agent' te vinden. Alles uiteraard met het betere handen en voeten werk, Engels wordt er amper gesproken. Bij de eerste drie appartementen vond ik alles wel erg duur (60000RMB per maand, 25000 per maand, deel het ongeveer door 9 en je hebt euro's), maar bij de vierde bleek eindelijk (gelukkig...) dat het allemaal per jaar berekend wordt. Iets klopte er ook al niet, appartementen van 2000-6000 euro per maand verhuren bij een gemiddeld salaris van hooguit 300 euro per Chinees in deze stad, ook al was dit duidelijk een hoog segment.

Verder ben ik op dezelfde manier verder gegaan andere dingen te regelen, zoals een Chinese simkaart voor mijn telefoon zien te bemachtigen, een hele onderneming waarvan ik jullie de details zal besparen. Zelfs aan eten komen is af en toe een uitdaging, maar gelukkig zijn hier veel kleine straatstalletjes (iets wat ik in Beijing 2 jaar terug erg miste). Wijzen, betalen, en eten dus!

Het studeren gaat volgende week allemaal beginnen, maar vanmiddag was er een inschrijvingsbijeenkomst. Inmiddels heb ik betaald en kan ik er voorlopig even niet meer onderuit (de kriebels om te gaan reizen ipv te studeren zullen nog wel even aanhouden...). Wat op zn zachts gezegd interessant te noemen is, is dat ik nog geen enkele 'westerling' (het blijft een vreselijk woord, maar toch echt de meest praktische manier om iemand uit Europa of de VS te typeren) heb gezien. Nu zit ik wel in een redelijk afgelegen deel van de stad, maar ik had onder de studenten toch wel wat meer 'witte neuzen' verwacht. Die waren er opzich wel, maar de meesten kwamen uit Rusland, en ik heb nog iemand uit Kazakhstan gesproken. Verder zijn de meeste buitenlandse studenten Zuid-Koreaans, en is er een Japanner waarmee ik af en toe wat ga eten. Verder zijn er tien duizend Chinese studenten, of iets in die richting...

Qua stad lijkt Qingdao me voorlopig wel een goede keuze. Het ligt aan zee wat het in ieder geval een wat ruimtelijker idee geeft dan Beijing, waar je op sommige plaatsen niet lijkt te kunnen ontsnappen aan de torenflats, om nog maar niet te spreken van de luchtvervuiling. Het strand dat redelijk dichtbij de universiteit is, ziet er in ieder geval redelijk uit. Aan de gebouwen er achter is alleen wel af te leiden dat het hier wel eens om een Chinese variant van Zandvoort kan gaan, maar de grote menigten zullen wel van de zomer komen. Wat niet wegneemt dat er ook met -5 en windkracht 6 nog allerlei Chinezen op het strand hun waar staan aan te prijzen (je kan je foto laten nemen, op een paard over het strand rijden, etc). En er dus ook Chinese toeristen zijn die van de laagseizoen prijzen profiteren om in de winter naar Qingdao te komen.

Goed, ik stop ermee. De ijspegels zijn vandaag gelukkig gaan smelten en het wordt minder koud de komende dagen. Hopelijk krijg ik binnenkort zin in de Chinese lessen, maar liever zou ik op dit moment met mn video- en fotocamera door de stad gaan zwerven (nog geen enkel beeld geschoten!). Voor nu, groeten uit Qingdao.

  • 11 Maart 2010 - 15:12

    Ton:

    Heej Stef,

    Leuk om te horen dat je wederom veilig aan de andere kant van de wereld bent aangekomen.
    De zin in de studie komt vanzelf wel, even in het ritme komen en het gaat vanzelf.

    Veel plezier/succes.

    Groet Ton

  • 11 Maart 2010 - 17:52

    Peter:

    Stef leuk weer in china, hoeveelste keer is dat al ?
    het zal heus gauw wennen, zeker als het wat warmer wordt, lekker studeren en die camera zal je heus nog wel gebruiken, als je straks na afloop een basis chinees hebt dan voel je je echt de koning te rijk

    groetjes

  • 12 Maart 2010 - 11:19

    CHi King:

    Veel succes daar!
    Hopelijk kom je nog mischien je ideale vrouwtje tegen;)

    Dan pik je mischien nog sneller op je CHINEES:P
    LATERS

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stef

Op dit moment op reis door de Kaukasus & Centraal Azië. www.youtube.com/stefhoffer picasaweb.google.com/stefhoffer

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 117512

Voorgaande reizen:

22 April 2016 - 21 Mei 2016

2016

01 September 2015 - 30 September 2015

2015

25 September 2014 - 17 December 2014

2014

16 April 2013 - 16 April 2013

2013

01 Januari 2000 - 30 Augustus 2008

Algemeen

08 Maart 2010 - 30 November -0001

China 2010

Landen bezocht: