What's next? - Reisverslag uit Qingdao, China van Stef Hoffer - WaarBenJij.nu What's next? - Reisverslag uit Qingdao, China van Stef Hoffer - WaarBenJij.nu

What's next?

Door: Stef

Blijf op de hoogte en volg Stef

21 Juni 2010 | China, Qingdao

'Liever een zwoegende reiziger dan een slapende student' schreef ik laatst op. Terug gekomen in Qingdao leek het erop alsof alle energie die ik had opgebouwd in Shanghai plotseling verdwenen was. Waarschijnlijk was een betere uitleg dat ik in een week tijd zo belachelijk veel gedaan had dat ik een paar dagen nodig had om bij te komen. Maar 's middags in slaap vallen zonder iets noemenswaardigs gedaan te hebben, gaat toch wel erg ver.

Het WK is begonnen, zoals een ieder niet ontgaan kan zijn. Ook in China worden de wedstrijden nauwlettend gevolgd, al is het moeilijk hier in het Laoshan gebied alle wedstrijden te zien. Het sportkanaal is permanent geblokkeerd door de universiteit en om iedere dag de hele avond in een restaurant te gaan zitten is wel erg overdreven. Het schijnt dat je 's nachts om half 3 live een wedstrijd kunt zien op CCTV1, maar dat is dan weer een tijd dat ieder normaal mens ligt te slapen. De Nederlandse wedstrijden heb ik wel live gezien, hoewel ik moet toegeven dat er van veel spektakel geen sprake was (maar we zijn tenminste door naar de volgende ronde!). De eerste wedstrijd keek ik in een Franse 'expat bar' met een groep Kameroeners (eindelijk weet ik nu waar al die buitenlanders uithangen), de tweede in een Ierse pub (met Chinees personeel) met een Japanse en Koreaanse medestudent.

Die laatste uitdrukking is wat mij betreft misschien niet helemaal meer van toepassing. Na Shanghai ben ik nog twee keer richting de lessen gegaan maar het einde is in zicht en de hard studerende Russen en Koreanen (die al een straatlengte voorsprong hadden in het begin) zijn nu echt niet meer te volgen. Qua spreken en luisteren gaat het nog wel, maar alle lessen worden nu voornamelijk in karakters gegeven, wat het voor mij niet echt zinvol meer maakt om erbij te gaan zitten.

Het voetbalteam was op dezelfde dag dat ik terug kwam vertrokken om weer een toernooi te spelen dus de afgelopen anderhalve week heb ik weinig aan sport gedaan. Vandaag was wat dat betreft weer een grote goedmaker, na een keiharde training van anderhalf uur plakte ik er doodleuk nog een uurtje aan vast, het is wel duidelijk dat ik met een bal aan de voet geboren ben (misschien geldt dat niet zozeer voor mijn voetbalkunsten, maar wel voor het plezier dat ik eraan beleef...). Waar ik gisteren 100% overtuigd was dat ik hier volgende week (als de lessen etc ophouden) weg zou zijn, brengt vandaag me weer aan het twijfelen. Ik zie namelijk behoorlijk op tegen 2 maanden reizen door het land waar zo'n beetje alles en iedereen vakantie heeft (en dat gaat vieren door binnenlandse trips te maken). Het is snikheet in sommige plaatsen, het wordt superdruk, extra duur, en in sommige plaatsen regent het ook nog pijpenstelen iedere dag (voor degenen die het nieuws in de gaten houden, zuidelijk China heeft weer eens te kampen met grote overstromingen). Een aardig alternatief zou zijn: wat langer in Qingdao blijven, begin juli (als het voetbalteam weer een toernooi gaat spelen) naar Zuid-Korea (waar ik nu dus zo'n beetje de helft van de bevolking ken aangezien er hier zoveel Koreaanse studenten zijn) voor een dag of 10, en dan terug naar Qingdao. De rest van de zomer zou ik dan kunnen voetballen (en wel zien waar het schip strandt) om dan wellicht begin september beginnen te reizen (in heel wat aangenamer weer, zonder de idiote drukte, en wat minder prijzig). Het blijven gedachtesprongen, morgen kan ik bijvoorbeeld weer besluiten een treinticket naar Xian te boeken, of waar dan ook.

Een paar interessante dagen zijn nog wel de moeite waard om even te vermelden. Op weg naar het vliegveld had ik een wijk gezien die vrij recent compleet tegen de vlakte was gegaan. Misschien niet iets waar de gemiddelde toerist direct op af stormt, maar op een warme middag was ik hier uiteraard weer te vinden. Het zag er indrukwekkend uit. Nadat ik langs (en jawel, midden op) een snelweg een paar beelden had gefilmd van voorbijrazend verkeer kwam ik plotseling terecht in het juiste gebied. Het was nog groter dan ik me kon herinneren, aan twee kanten van de weg waren een paar vierkante kilometer met de grond gelijk gemaakte huizen te zien. Mensen waren met ijzeren staven bezig waardevolle spullen te zoeken tussen de van asbest vergeven brokstukken, ik vraag me nog steeds af met hoeveel succes.

Een tweede 'expeditie' ging langs stinkende en met afval besmeurde rivieren naar wegen waar het fijnstof opstoof door zelfs maar een passerende fietser. Zoals eerder vermeld, en wellicht een open deur intrappend, ontsnapt China niet aan de gevolgen van de snelle economische groei. In mijn scriptie (http://dare.uva.nl/document/156212 ; voor wie geïnteresseerd is, inmiddels alweer bijna 8 maanden geleden, de tijd gaat snel) heb ik hier de nodige aandacht aan gegeven maar het is interessant te zien hoe het er in de praktijk aan toegaat in een redelijk gemiddelde Chinese stad (ook al is Qingdao qua 'leefbaarheid' zeker niet te vergelijken met steden in sommige provincies in het binnenland). Het centrum van de stad is meestal redelijk netjes, zeker in een toeristische stad als Qingdao, maar eromheen, in de 'achterwijken' en andere districten is het anders leven. Ik ga erdoor heen met een bus en loop wat rond met een camera, de mensen die hier wonen, staan iedere dag op in de wetenschap dat ze nog jarenlang te kampen hebben met dezelfde milieuproblemen, die waarschijnlijk (zeker op korte termijn) alleen nog maar erger gaan worden. Of China's op het eerste gezicht ambitieuze plannen om duurzame energie te stimuleren een groot positief effect gaan hebben, of uiteindelijk zullen verbleken bij de economische sneltrein die door het land dendert, blijft voorlopig een groot vraagteken.

Op twee andere dagen was ik in het meer toeristische gedeelte te vinden. Hier was ik o.a. een groot park ingegaan waar ik enigszins verdwaald raakte. Uiteindelijk dreef een paar ogen van een middelgrote slang (die uit een put probeerde te komen) me in de goede richting. Ik schrok me rot eerlijk gezegd, nooit geweten dat er in het centrum van Qingdao slangen leefden (hoewel ik betwijfel of ze al te giftig zijn). Behalve prachtige uitzichten over de stad (vanuit verschillende plaatsen, een toeristische toren, een in aanbouw zijnd hotel) werd ik op één van diezelfde dagen bijna 'gerold' op het moment dat ik een bus instapte (de eerste keer dat me zoiets overkomt in China). De jongeman (die niet ouder dan mij geweest kan zijn) stond achter me in de 'rij' (als er zoiets bestaat in China) bij het instappen, toen ik plotseling een hand vlakbij mijn broekzak voelde. Gelukkig had ik het redelijk snel in de gaten en pakte ik zijn pols vast, draaide me om en greep hem bij de keel. In het Engels zei ik wat onaardige dingen (waar ik me later voor probeerde te 'verontschuldigen' bij de medepassagiers, die waarschijnlijk niet eens in de gaten hadden wat er aan de hand was) en het ventje droop snel af. Enorm vervelend dat soort dingen mee te maken of te zien, zeker als je weet dat er zoveel eerlijke, hard werkende mensen zijn in het land (maar tegelijkertijd ook een heel ander soort 'dieven': o.a. projectontwikkelaars met connecties, misschien ben ik bevooroordeeld dus neem dat commentaar maar niet al te serieus).

Dat waren wel zo'n beetje de 'hoogtepunten', voorzover je daarover kunt spreken. Ik stond verder nog op het dak van een woonflat (om een aardige verkeersader te filmen, maar ook niet spectaculair), en was vanochtend erg enthousiast naar het verkeersbureau gegaan. Het boek met 1500 vragen (in het 'Chinglish') had ik wat doorgebladerd maar het ging wel erg ver hier keihard mee bezig te gaan, zeker omdat een Chinees rijbewijs niet heel erg nodig is. Het zou makkelijk zijn als ik een keer een motor wil huren voor een week, maar dat kan ook op andere manieren (lees: illegaal/clandestien). Wat ik al dacht na afloop van de test, ik had het niet gehaald. Van de 100 vragen had ik er 77 goed, terwijl 90 vereist was. Een paar grappige oefenvragen (hoewel dit wel de 'makkelijke' vragen waren), letterlijk overgenomen:

Q270: When driving, the driver may spit to the road or street out of the window.
A. Right / B. Wrong

Q314: It is not safe for a woman driver to wear high heels to drive a vehicle.
A. Right / B. Wrong

Q589: When having a contradiction or dispute with other people, the driver should ...
A. Let off his emotions while driving / B. Drive with emotions / C. Drive in a rage / D. Calm down before driving again

Q709: When a vehicle falls into water, the method to survive is to close the doors and windows and wait for the rescue personnel.
A. Right / B. Wrong

Q987: It is not a bad habit for a driver to frequently change lanes.
A. Right / B. Wrong

Q1208: When washing a vehicle in the urban areas, the driver should do so ...
A. At a carwash / B. At will on the road / C. At the riverside / D. At the side of a reservoir

Q1421: When discovering another vehicle stuck in a muddy road and requiring help while driving, the driver should ...
A. Bypass / B. Help voluntarily / C. Ignore it / D. Make detour

Goed, na de Griekse europerikelen vindt de Chinese regering het uitgerekend nu een goed idee om de RMB los te koppelen van de dollar. Waar de euro eindelijk wat lijkt te stabiliseren begint de yuan nu misschien aan een lange 'rally', wat het leven voor mij hier weer een stukje duurder maakt. We zullen het zien, tot een volgend bericht, en misschien is er dan (eindelijk) meer 'nieuws' over de volgende stap.

Zai jian, en veel plezier met o.a. het WK voor de voetbalfans (iedereen toch wel een beetje...?). Ik lees net dat Portugal Noord-Korea van de mat gespeeld heeft, 7-0, dat zet je weer aan het denken...


  • 21 Juni 2010 - 14:27

    Peter:

    Hardstikke leuk weer je verslag, beetje tourisme, beetje sport, beetje politiek , beetje studie en last but not least beetje duurzaamheidsbesef.
    Jammer van de verkeersvragen maar ik denk dat de meeste van ons echt niet die 90 punten gehaald hadden..
    Succes met je uiteindelijke reisdoel uitzoeken, uitzoeken is denk ik niet het goede woord, het is het afstrepen van tig mogelijkheden waar je steeds als je bij de laatste 2 of zo bent er weer een paar nieuwe mogelijkheden bijkomen.
    take care

  • 22 Juni 2010 - 09:45

    Marjolein:

    Dag Stef,

    wat een verhalen, elke keer lees ik ze met veel belangstelling. We zijn heel erg benieuwd hoe het nu verder gaat en wat je nog meer gaat beleven.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stef

Op dit moment op reis door de Kaukasus & Centraal Azië. www.youtube.com/stefhoffer picasaweb.google.com/stefhoffer

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 117476

Voorgaande reizen:

22 April 2016 - 21 Mei 2016

2016

01 September 2015 - 30 September 2015

2015

25 September 2014 - 17 December 2014

2014

16 April 2013 - 16 April 2013

2013

01 Januari 2000 - 30 Augustus 2008

Algemeen

08 Maart 2010 - 30 November -0001

China 2010

Landen bezocht: