In Nederland - Reisverslag uit Zaandijk, Nederland van Stef Hoffer - WaarBenJij.nu In Nederland - Reisverslag uit Zaandijk, Nederland van Stef Hoffer - WaarBenJij.nu

In Nederland

Blijf op de hoogte en volg Stef

31 Juli 2013 | Nederland, Zaandijk

Terwijl ik aan dit korte eindverslag begin, schuiven grijze regenwolken langzaam over een fris, groen en vooral bekend landschap. Uitkijkend op molens, een kronkelende rivier, passerende plezierboten, fietsers in de verte, probeer ik te bevatten wat ik de afgelopen honderd en tien dagen heb gezien en meegemaakt. De duizenden videobeelden die ik op dit moment aan het inladen ben, vormen hierbij slechts een bescheiden geheugensteuntje.

Van de maanlandschappen in de hoogvlakten van de Pamirs in Tadzjikistan tot de droge woestijnen van Turkmenistan. Van het kosmopolitische Istanbul tot de minutieuze dorpen en yurt kampen in Kirgizië. De schitterende treinreizen door Oezbekistan en Kazakstan die overtroffen werden door een nog langere bootreis over de Kaspische Zee, op een splinternieuw Azerbeidjaans vrachtschip. Van het klassiek Europese aandoende Tbilisi tot het adembenemende historische Samarkand en Bukhara. Astana, met de meest waanzinnige architectonische hoogstandjes stond ik schril contrast met Tashkent en Bishkek, waar het Sovjet verleden op iedere hoek van de straat nog zichtbaar is. De herdenking van de Armeense genocide, de overvolle kerken in Georgië, en een heropleving van de Islam in veel Centraal Aziatische landen. Van extreme hitte tot temperaturen onder het vriespunt. Olievelden rondom Baku, kleurrijke bazaars in de Fergana vallei, penibele bureaucratische situaties, en nog hachelijkere momenten met de vele vervoersmiddelen die ik tijdens deze reis heb gebruikt. Aan diversiteit en avontuur geen gebrek.

Maar misschien waren het wel de mensen die deze reis echt bijzonder maakten. De buitensporige gastvrijheid van de Oezbeken, de behulpzame Tadzjieken, het enthousiasme van veel Turkmenen, of de verhalen van de Armeniërs. Vrijwel overal werd ik met een glimlach en veel interesse ontvangen. Soms stokten gesprekken na drie vragen in het Russisch, in andere situaties kwam ik mensen tegen die Engels spraken, of in sommige gevallen Duits, Frans en zelfs Chinees. Via Couchsurfing kreeg ik een indruk van het dagelijks leven in een aantal steden. Verhalen van medereizigers, soms lotgenoten, zorgden voor nieuwe ideeën en invalshoeken. De variatie aan gezichten, voor een gedeelte te verklaren door de nieuwe grenzen na de Sovjet-Unie, was soms overweldigend. Oezbeekse gemeenschappen in Kirgizië, Oeigoeren in het oosten van Kazakstan, Syrische en Iraanse minderheden in Armenië, nomadische Kirgiziërs in Tadzjikistan, Afghaanse handelaren in de grensstreken, trotse Georgiërs, en vrijwel overal nog een klein percentage Russen.

Waren er lastige momenten? Jazeker. Dieptepunten? Er zijn situaties geweest die zo aanvoelden. Maar deze reis heeft mijn ogen doen openen voor een gebied in de wereld dat ik voorheen slechts op een landkaart kende, en het is een schitterend gebied gebleken. Tegelijkertijd een regio waar veel mensen het economisch zwaar hebben, op diverse vlakken, en waar politieke vrijheden zoals wij die kennen soms ver te zoeken zijn.

De laatste dagen in Bishkek bracht ik door bij Jason, die ik uit Beijing kende, en die inmiddels voor de Amerikaanse ambassade werkzaam is. Per dienstauto werd ik op het drukke, warme busstation opgehaald en naar het met krachtige airconditioning gekoelde appartement gebracht, waar hij met zijn vrouw al meer dan een jaar woont. Ik leek in een film beland. Na nachten in yurts, kleine dorpen, bussen, treinen, auto’s en jeeps was dit wel een heel onwerkelijke laatste slaapplaats. Het Hyatt of Sheraton viel erbij in het niet.

Bishkek was redelijk interessant, hoewel het niet één van de hoogtepunten van deze reis is geweest. De bazaar was leuk om even doorheen te lopen, de straten waren relatief groen vergeleken met andere hoofdsteden, en vooral de aanwezigheid van Westers georiënteerde restaurants was een welkome verandering (van de verder weinig inspirerende Centraal Aziatische keuken).

De vlucht van Bishkek naar Amsterdam, met een overstap in Istanbul, verliep soepel. Het weerzien met familie en vrienden was vanouds, en de verse appeltaart die thuis klaarstond meer dan een aanrader. Het besef dat de reis er nu definitief op zat nog niet helemaal doorgedrongen.

Inmiddels zijn de fietsers huiswaarts gekeerd, de boten van de Zaan verdwenen, en vervangen door overvliegende Boeings. Een voorteken voor wat komen gaat? Geen idee. Ik ben in ieder geval dankbaar dat ik deze reis weer heb kunnen en mogen maken, en hoop dat jullie een beetje hebben kunnen meereizen door middel van de verslagen. De komende weken breng ik waarschijnlijk grotendeels binnenshuis door met het doorlopen, verwerken, monteren van het filmmateriaal. Daarna?

Hartelijk dank voor jullie steun en interesse, en wie weet, insha’Allah, tot een volgende reis.

Stef

  • 31 Juli 2013 - 21:26

    Gijs:

    Hoi Stef,

    Bedankt! Voor de mooie duidelijke en kleurrijke reisverslagen, ik heb er weer van genoten.
    Stuur je een link als er weer wat beelden op Youtube staan??

    Ik kijk nu al uit naar je volgende avontuur. When the travel bugs bites again.....

    Take care and enjoy life!

    Groet Gijs

  • 01 Augustus 2013 - 10:07

    Marian Gielens:

    hoi Stef
    zo weer veilig thuis aangekomen en nu denk ik even tot bezinning komen en dan ````
    op voor de volgende reis !!!

    groetjes Marian

  • 01 Augustus 2013 - 23:28

    Maud:

    Hoi Stef ,

    Welkom thuis !!!

    Ik heb genoten van al je reis vrslagen !!
    Joh, wat kun je toch ontzettend beeldend vertellen .

    Dank je wel ,
    Groeten maud

  • 18 Mei 2014 - 14:56

    Gijs:

    Is het niet tijd voor een nieuwe trip....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Zaandijk

2013

Kaukasus & Centraal Azië.

Recente Reisverslagen:

31 Juli 2013

In Nederland

24 Juli 2013

Cirkels zijn rond

13 Juli 2013

Desolate leegte?

30 Juni 2013

Pamir

20 Juni 2013

Afghaans Intermezzo
Stef

Op dit moment op reis door de Kaukasus & Centraal Azië. www.youtube.com/stefhoffer picasaweb.google.com/stefhoffer

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 9410
Totaal aantal bezoekers 117501

Voorgaande reizen:

22 April 2016 - 21 Mei 2016

2016

01 September 2015 - 30 September 2015

2015

25 September 2014 - 17 December 2014

2014

16 April 2013 - 16 April 2013

2013

01 Januari 2000 - 30 Augustus 2008

Algemeen

08 Maart 2010 - 30 November -0001

China 2010

Landen bezocht: